SanneTorenbosch.reismee.nl

Costa Rica, Santa Teresa. Pura Vida & Hang Loose!

Na het reizen om de 2,3,4 dagen van Mexico, door Centraal Amerika, naar Costa Rica besloot ik een tijdje op dezelfde plek te blijven. Even tot 'rust' komen. Santa Teresa is het geworden! Dit ligt op een schiereiland boven in Costa Rica.

In eerste instantie zou ik hier 10 a 12 dagen blijven, daarna wilde ik de oostkust van Costa Rica zien en misschien nog het noorden van Panama (Bocas del Toro) bezoeken.
Maar ik stelde mijn plannen zo vaak bij en uit dat het 25 dagen Santa Teresa werden en daarna tijd werd om naar NY te vertrekken!
Maar ik heb geen moment spijt gehad dat ik hier meer dan 3 weken ben gebleven, wat heb ik genoten in Santa Teresa! Waarom?
Costa Rica; een fantastisch land! De natuur, de jungle en de dieren, het strand, het eten en drinken, de mensen (Tico's). Noem maar op, een land om nog een keer naar terug te gaan. En de relaxte cultuur in en om Santa Teresa, wauw!
De "Pura Vida" mentaliteit; wat het "Pure leven" betekent. Ik hou ervan! Je hoort deze twee woorden de hele dag, wanneer mensen elkaar zien of als gedag, tijdens gesprekken. En ze leven hierna, ze hebben de gedachte dat dingen altijd erger kunnen. De positiviteit van de tico's, zo fijn!En in deze mentaliteit meegaan was heerlijk en geen probleem voor mij.
Het weer; het regenseizoen mag dan wel zijn begonnen, mij hoor je hier niet klagen. Hier is het nog aardig droog voor het seizoen, zo af en toe een kort (soms heftig) buitje, maar niets vergeleken met andere plekken in Centraal Amerika. Supermooi weer gehad.
Strand; dat is hier mooi! Zowel zand als schelpen, palmbomen, zon. En het is low season, daardoor weinig mensen op het strand. Lekker lezen in het zand, naar de zondondergang kijken, lopen langs het water, kijken naar de surfers, ik vermaakte me goed! Op Playa de Carmen, Bananabeach heb ik veel zonsondergangen gekeken, Playa Santa Teresa is het mooiste strand en erg populair onder surfers, de golven zijn daar vaak het beste, super om naar de surfers te kijken. Ongelofelijk hoe goed sommige zijn en maar op hun board kunnen blijven staan. Playa Hermosa is ook een mooi strand en daar heb ik elke keer gesurft.
Zonsondergang; mijn favoriet! Elke dag weer een prachtige zonsondergang, de mooiste kleuren, genieten! En soms netzo lang blijven zitten totdat de heldere hemel gevuld is met heel veel sterren! Met al dit moois, dan voel je je gelukkig, ik althans.
Surfen; heb ik gedaan! Fantastische lessen gehad van Amit en 'zijn jongens' (Del Soul Surfschool). Super enthousiast! Deze jongens heb je nodig om een feestje van je surfles te maken. En lukt het even niet dan moet je bij de volgende golf "F*ck the wave" roepen volgens Amit. En ja, het helpt! Net dat beetje extra vertrouwen in jezelf. Ik wist niet dat ik surfen zó leuk zou vinden! Hang Loose baby!
Watermeloensmoothie; Smoothies, die kun je hier overal krijgen. Van simpele met water en 1 soort fruit tot energysmoothies met superfood. Naast de watermeloen waren er genoeg andere smaken, die ik ook wel heb geprobeerd maar dit is toch wel mijn favoriet! Helemaal na een surfles! Volop zon, sporten en zout water = dorst. Heerlijk verfrissend en dorstlessend.
Hostels; ik heb hier in 3 hostels geslapen. The Sittingbull was oke, aan de hoofdstraat en vlakbij Bananabeach, maar niet echt gezellig. Casa Zen is een rustig hostel, mensen van alle leeftijden verblijven er en vooral voor de Yoga. Dan kun je je wel een beetje indenken wat voor een soort mensen daar komen. Het was leuk, maar te rustig voor mij. Gingi hostel 7 was mijn favoriet en heb ik hier uiteindelijk de meeste nachten geslapen. Een prima hostel, grote tuin met hangmatten, een plein waar je kon poolen, basketballen, tafeltennissen en tafelvoetbal kon spelen. Maar vooral de gezellige avonden, met elkaar drinken, kletsen en muziek luisteren,veel leuke mensen ontmoet en super gezellig. En in de hostels kon ik weer zelf koken, af en toe wel improviseren aangezien ze hier andere producten hebben. Maar het was leuk om weer te koken! En de eerste maand heb ik alleen in restaurants gegeten, op een gegeven moment ben je daar ook wel klaar mee.
Yoga; was leuk, maar niet echt mijn ding. De anderen konden makkelijk van de ene positie in de andere positie komen. Maar ik had er wat meer moeite mee. En hoe kunnen ze van me vragen om een 'mountain' te zijn... Doe mij maar een voetbaltraining. Wat een spierpijn heb ik gehad na de eerste yogales.
Empanadas; van Casa del Mar! Goddelijk! Dit zijn gevulde bladerdeeghapjes. Onderweg van Mexico naar Costa Rica had ik ze twee keer op straat gekocht, niets bijzonders. Geen smaak. Vieze kleffe dingen. Maar deze.. Hmm! Complimenten! Ik ga ze zeker thuis proberen te maken. Als het niet lukt, dan moet ik maar terug ;)
Natuurlijke pools; door de vele rotsen ontstaan er op sommige plekken op het strand 'natuurlijke pools' waar je lekker in kunt dobberen. De ondiepe pools worden ook nog lekker verwarmd door de zon! Gratis spa :)
Fresca / Vodka; Astrid en mijn favoriete mix. Lekker en goedkoop! We hebben zelfs onze eigen mix bekers gekocht, die ik nu als souvernir mee naar huis heb genomen.
Honden; die lopen hier óveral los, mijn angst voor honden is in ieder geval een stuk minder geworden. Sommige dagen kwamen ze gezellig bij je liggen op het strand. En liepen uiteindelijk mee naar je hostel. Één keer hebben we twee honden terug gebracht naar het strand, maar ze lagen een half uur later gewoon weer voor de deur. Trouwe beesten :)
Paarden; lopen hier ook los. Over straat en over het strand. Mooi om te zien. Er liepen ook altijd 2 witte paarden samen, maar waar de prinsen waren...
Krabben; komen 's avonds tevoorschijn. Lopen dan met z'n allen over de weg. Suïcid crabs noemden we ze, blijkbaar vonden ze het leuk om geplet te worden want om de paar meter lag er weer een dooie krab.
Apen; brullen hard, maar zijn zo leuk om te zien! Elke keer weer een verrassing als je er één ziet. Vooral als ze een baby aapje bij zich hebben. Smelt.. Een keer, na een surfles, lag er één op straat, hij had zichzelf geëlektrocuteerd. We dachten dat hij dood was, maar begon toch opeens te bewegen toen we dichterbij kwamen. Met Amit, die opeens veranderde in een man met een heel klein hartje, besloten we hem mee te nemen. Maar toen we hem wilden pakken kroop hij toch zelf, zwalkend en plassend, naar de kant. En probeerde daarna weer in een boom te klimmen. Zó zielig. We besloten om hem daar te laten. Maar hopen dat het goed is gekomen.
KiKa en La Lora; dé twee populairste bars in Santa Teresa. Kika heeft vaak live muziek en sluit rond 12 uur. Hierna gaat iedereen de straat op om te drinken en te praten. Langzaam gaat iedereen naar La Lora. Een bar met een grote dansvloer en een buitenplein. Heel gezellig en wat wordt er veel gedanst!
Raggeanight; op donderdagavond, eersteen bezoekje aan Kika voor live muziek daarna na La Lora voor raggeanight. Ik zou dit van te voren niet denken, maar super gezellig en veel gedanst! Ik? Ja..
Taphouse; ook een leuke bar, met speciaalbier en cocktails. En sommige zaterdagen een afterparty op het strand! Super!
Lopen; heel veel! Aangezien het hier één lange straat is. Met aan het ene uiterste meerdere winkels bij elkar en de bank en aan de andere kant de surfschool. Maar lopen is gezond :) En voor de afwisseling de ene keer over het strand en de andere keer over straat.
Ay Vamos; van J Balvin, hét nummer van mijn reis. Werd vooral in Gingi's vaak afgespeeld en hij blijft goed!! Who knows van Protoje, Gyal you a party animal van Charly Black en Lifestyle van Rich Gang zijn ook favorietjes geworden. Opeens een spotify lijst met zulke nummers!
Shjanne; aangezien bijna niemand mijn naam normaal, zelfs niet na 6 keer opnieuw zeggen, kon uitspreken werd ik vaak zo genoemd of Blondie, die was makkelijker!
Voetbal; één wedstrijd op tv gezien, finale wedstrijd (Herediano - Alajuelense) met een penaltyreeks. Dramatisch... Er werden er zoveel gemist. Ook een wedstrijd gezien van twee plaatselijke teams. Ze spelen heel anders dan in Nederland. Wat het precies anders maakt.. Misschien wat minder volgens een systeem en liever?
Dat tot rust komen in Santa Teresa in niet helemaal gelukt, maar wat voelde ik me daar goed en gelukkig! Helaas komt er ook hier een einde aan! Voelde me wat minder blij bij vertrek. Maar eenmaal in New York zal ik me wel wat beter voelen hoop ik. Nieuwe indrukken daar, ben benieuwd!

Monteverde - Be a Superman en Tarzan!, La Fortuna/Arenal & San Jose!

De reis gaat nu naar Monteverde, Monteverde is een populaire plek voor toeristen door de nevelwouden en alle dingen die je daar kunt doen. We hadden een stop bij eenwaterval in Bagaces, deze was ook weer mooi om te zien, maar het was er veel drukker dan bij de waterval in Guatemala.

Onderweg Hawwler apen gezien met baby's, te schattig.
Helaas niet helemaal fit dus wat slaap in gehaald om de dag erna fit te zijn voor bungeejumpen en ziplining. Maar ook de volgende dag nog niet 100% fit dus ben alleen gaan ziplinen. Dit hebben we gedaan bij Extremo. Er zijn 16 banen en in het midden van het parcours is er een Tarzan swing. Het was zo cool, weet ik veel hoeveel meter boven de afgrond met hoge snelheid zoef je van het ene naar het andere platform. Sommige kon je alleen doen, andere kon je als duo doen. En er waren twee Superman afdalingen. Je hing dan als een Superman aan de kabels. Echt superleuk om te doen. De Tarzanswing was nog wel spannend, je stond op een platform waar je eerst en vrije val vanaf deed om vervolgens heen en weer te gaan aan je kabel als een Tarzan, maar het was zó gaaf.
Hierna hebben we een koffie/chocolade/suikertour gedaan. Uitleg gekregen hoe alles wordt gemaakt en het een en ander geproeft. Costa Rica wordt als één van de beste koffielanden gezien. En is de derde grootste producent van koffiebonen.
In de avond taco's gegeten en wat gedronken en gedanst ik Amigo's. Was een supergezellig avond!
Na een kort nachtje gingen we naar La Fortuna / Arenal. Hier kon je een hoop activiteiten doen, maar hier gerelaxed. We verblijven hier in Cabañitos in allemaal kleine huisjes, dit ligt ongeveer 15 minuten vanaf het dorp. In de middag gezwommen en gelezen.
In het begin van de avond gingen we met z'n allen naar een warme rivier. We kwamen in de schemering aan, eerst door een snel stromend stukje rivier, door een tunnel en over hek. Maar wat mooi! Iedereen kan er heen en in de avond als het donker is steken mensen kaarsen aan. En er waren vuurvliegjes, die had ik nog nooit eerder gezien. Zo'n mooi plaatje met al die kaarsen, helaas zit de foto alleen in mijn hoofd.
De volgende dag na een heerlijk ontbijt met pannenkoekjes en een smoothie ook vooral gerelaxed en gelezen.
En toen gingen we op dag 31 naar San Jose, de laatste bestemming van de G tour. We zijn daar naar een markt gegaan omdat een paar de dag erna zouden vertrekken, ze wilden nog wat souvernirs halen. Na het eten gingen we met z'n alleen nog naar een sportbar om daar afscheid van elkaar te nemen. De eerste 32 dagen waren zó snel voorbij en wat heb ik een hoop gedaan en gezien! En super toffe mensen ontmoet. Ik ga de komende 2 weken met één van de meiden uit de groep naar Santa Teresa! We gaan daar surflessen nemen. Ik kijk erna uit!

Homestay Isla de Ometepe

Gelukkig konden we een beetje uitslapen voordat we naar Isla De Ometepe gingen. We zijn hier gekomen met een privebus, een chickenbus en jawel een chickenboot, op het dek allemaal goederen, backpacks en andere spullen. Nog net geen dieren. Onderin het ruim kon je zitten waar denk ik 80 procent van de mensen droog bleef. Helaas hoorde ik bij de overgebleven 20 procent.

Isla de Ometepe is een eiland in het meer van Nicaragua. Het eiland heeft twee vulkanen, Concepción en de Maderas. Concepción is een actieve vulkaan en terwijl we er waren was het verboden om helemaal naar boven te gaan.
We hadden hier een homestay, we verbleven bij Suzanne, haar man en hun kleinkind Fernando. Een klein, gezet, blij mannetje. Leuk! Dit huis zag er beter uit dan die in de andere homestay. Er loopt hier van alles kippen, paarden, katten, honden, varkens, leguanen, ontzettend grote padden (kwamen we tijdens een dikke regenbui achter). We hebben gegeten met de familie, rijst, bonen (mijn favoriet!), kip met groente en gefrituurde banaan. Lekker, behalve de bonen dan.
De volgende dag werden we na het ontbijt (rijst en bonen, joehoe!) opgehaald met een busje voor een tour. Vanaf een hoog punt hadden we goed uitzicht over het eiland en de vulkanen, je ziet zo goed dat het eiland is ontstaan door de vulkanen. Hierna hadden we een rondleiding door een groot park, vol mooie bloemen en dieren. Vogels, apen en andere dieren. Helaas was er iets mis met het meertje want er lagen allemaal dode vissen aan de kant en de geur die er hing was niet echt een bloemetjesgeur.
En toen was het relaxtijd, eerst een heerlijke lunch op het strand gehad en gezwommen daarna naar een natuurlijk bad waar we paar uur bleven. Doordat het weekend was, was het daar drukker maar gezellig druk! Hele families zaten er.
Één van de meiden waarmee ik nu mee reis is jarig en dit vierden we 's avonds. We hebben samen gegeten bij de centrale plaats van de homestay. Het feest was natuurlijk inclusief piñata!
We bleven nog een nacht bij de familie, morgen vroeg op om naar Monteverde.

Nicaragua - León en Granada - op en top historie! Én van de top!

We vlogen via El Salvador, check, daar ook geweest ;) naar Nicaragua. Beide vluchten waren in een klein vliegtuig, weinig mensen, relaxed! In Nicaragua gingen we naar León, weer een supermooie koloniale stad waar de historie is terug te vinden. De stad León is eigenlijk 30 km verderop gesticht maar ooit verwoest door een aardbeving. Voor de veiligheid werd de stad dus kilometers verderop herbouwd. 's Avonds gegeten bij het bekende ViaVia en geslapen in Hotel San Juan de León, gelegen aan een leuk marktpleintje.

De volgende dag gingen we vulcano boarden! De enige plek waar je kan boarden op een actieve vulkaan is Cerro Negro. En daar zou ik dus vanaf gaan! Wauw! Er was eerst een hike van 3 kwartier, niets vergeleken met de hike die ik had gehad maar toch pittig door de hitte. De krater was echt supervet om te zien, pluimen witte rook kwam er uit door de hitte. Je kon daar beter ook de grond niet aanraken zo heet was het. Vanaf een ander punt kon je met een board staand of zittend naar beneden. Zittend was de leukste en beste optie volgens velen. Dus dat heb ik gedaan. Al zittend op de top kon je niet over de rand kijken hoe de route was, spannend maar ik zal dit doen! Pak en handschoenen aan, bril op en naar beneden! Zo cool!! In één lijn naar beneden. En vies dat je ervan kan worden. Gave ervaring!
We zijn 1 nacht in León gebleven, daarna door naar Granada. We kwamen laat aan door het drukke verkeer maar heel veel mooie dingen gezien onderweg. Vulkanen, prachtige zonsondergang en andere leuke dingen. Wij zijn met de taxi naar het centrum gereden om daar te eten en uit te gaan in Kelly's bar. Erg gezellig!
De volgende dag hadden we een city tour, veel informatie over Granada en Nicaragua. Ook hier zie je veel terug uit het verleden, kleurrijke gebouwen en prachtige kerken. Hierna gingen we naar de vulkanen San Pedro en San Fernando, elke vulkaan is weer anders! Verder een markt, een hangmatmakerij en een pottenbakkerij bezocht, zelf nog 1 pot gemaakt (supermooi natuurlijk..) en de tour eindigde bij een prachtig meer, hier was niemand, stilte en een uitzicht! Hier lekker gezwommen en geluncht. Zo genoten! Ook vandaag weer geëindigd in Kelly's bar.
Morgen is de tweede homestay, dit zou anders zijn dan de homestay in Guatemala dus ben benieuwd.

Copan en Roatan - Let's go to the beach, beach!

Copan is een dorp waar eigenlijk niets te doen is, het enige waarom toeristen hier verblijven is om de Maya ruïnes. We verbleven hier 1 nacht. De eerste dag hebben we en koffie/thee/chocolade bar bezocht, daar Jucca Flowerthee gedronken. Schijnt erg gezond te zijn, dus uiteraard even geprobeerd! Was erg lekker.

De ruïnes heb ik overgeslagen, wel genoten van de heerlijke ijskoffie die ze hier hebben en wat rond gelopen in Copan.
De volgende dag naar Roatán, Honduras. Dit is één van de Bay eilanden. Je kan hier prachtig duiken en snorkelen. Onderweg hadden we een overstap in San Pedro Sula, Google dat maar eens, wordt je niet blij van. Snel de bus weer in!
We gingen met de boot naar Roatán, een heftig tochtje, veel mensen aan boord die aan het overgeven waren. Gebeurt veel tijdens de bootreis schijnbaar want het personeel was hoed voorbereid en liep rond met zakjes en vuilnisemmers. Gelukkig had ik reispillen genomen en de tocht niet-kotsend doorstaan. We werden tijdens de tocht getrakteerd op een prachtige zonsondergang, geen foto's kunnen maken door het fijne boottochtje.
We verblijven in hotel La Quinta Inn, in West End, een mooi roze hotel met zwembad. De eerste avond een superlekkere salade gegeten en afgesloten in een gezellige bar.
De dag erna gingen we met z'n allen met de boottaxi naar het strand in WestBay, heel helder water en een wit strand! Supermooi maar toch anders dan Belize!
De derde en tevens laatste dag op Roatan heb ik op het strand gelegen en gezwommen! Helaas waren daar veel zandvliegjes die me een stuk of 40 bulten hebben nagelaten..
's Avonds hadden we een supergezellige bbq bij het hotel, morgen vliegen we naar Nicaragua!

Panajachel, een homestay en nog een nacht Antigua!

Vandaag moesten we met 4 verschillende chickenbussen reizen om in Panajachel te komen, maar wat ik al eerder zei, het hoort erbij! Panajachel is een bekende plek voor backpackers, wat je ook wel ziet want ze lopen óveral! We verblijven hier 1 nacht. Een leuk stadje, veel eettentjes en leuke winkeltjes. En het is gelegen aan het meer van Atitlán. We verbleven daar in Hotel Posada k'amol Bey, supernetjes en goed hotel. Niet te laat gaan slapen, morgen naar een plaatselijke familie om daar 1 nachtje te slapen, ben heel benieuwd hoe dat zal zijn.

De volgende dag gingen we met de boot het Atitlanmeer over om naar een supermooi hotel/restaurant te gaan die in de rotsen gelegen is. Hier hadden we ons ontbijt, heel relaxed op zo'n locatie. Hierna gingen we naar een plek waar je in het meer of ik het zwembad kon zwemmen of heerlijk in de jacuzzi kon relaxen. Ik ging voor het laatste, cocktail erbij, uitzicht over het meer! Fantastisch dit! Ook een superlekkere lunch gehad daar, nacho's, guacamole, tomatensalsa, olijven, gebakken groente, heerlijk!
We gingen met de boot naar de homestay in San Juan la Laguna. De homestay moeder bracht ons naar haar huis(je). Ik verbleef daar met Astrid. Heel anders deze huizen, donker, meer een schuur, koken op een soort houtkachel, niet echt een vloer. Hier woont ze met haar man en 3 kinderen. Twee zoons van 15 en 16 en een dochter van 20.
We kregen een rondleiding door het dorp. We kregen uitleg over hoe ze shawls, tasjes etc maakten, hoeveel tijd daar ik zit en hoe goedkoop ze het vervolgens verkopen, bizar. Daarna gingen we naar een medicinale tuin, interessant ;) Zo leer je nog eens iets.
We aten bij de mensen thuis, we mochten mee helpen met koken. Ik deed een poging tot het maken van tortilla's, ze werden niet zo mooi als die van de moeder. Waar de kinderen tijdens het eten erg om moesten lachen.. Haha, en bedankt! Na het eten een partijtje voetbal met de jongens, uiteraard gewonnen. Echt superlieve mensen! Ik heb nog traditionele kleding van hun gepast, heel leuk dat zij dat ook leuk vonden om te doen. Hoop gelachen en een superavond met hun gehad.
De volgende ochtend kregen we pannenkoekjes, fruit en sinaasappelsap als ontbijt. Heel lief. De anderen hadden bonen en rijst, dus we hadden geluk met deze familie.
Dit was ontzettend leuk en bijzonder! Hierna gingen we weer terug naar Antigua.Leuk om toch weer voor een nachtje terug te gaan. De laatste avond voor een paar van de groep waar ik nu mee reis. We gingen eten bij een heel gezellig restaurant (Rainbow Cafe) er was live muziek wat het nog gezelliger maakte. Én mijn eerste salsa les gehad, ben nog geen salsa-ster maar het ging aardig!
Dit moesten we uitproberen in de plaatselijke bar! Supergezellige avond gehad.
De volgende dag begonnen met een relaxte massage! Wel goed na een avondje op stap te zijn geweest.
Verder een rustig dagje gehad. Morgen naar Honduras!

Antigua - De top bereikt!

Via Guatemala stad, wat volgens sommigen een ontzettend gevaarlijke stad is, reden we naar Antigua. We kwamen ongeveerom 4 uuraan.

Antigua is een stad vol met mooie huizen en gebouwen, koloniale stijl, straatjes met kleine keien en geen schreeuwende reclame voor winkeltjes/restaurants. Alles is vanaf de buitenkant in dezelfde stijl, je ziet bijvoorbeeld de Mac en de BurgerKing pas als je ervoor staat en naar binnen kijkt.
We hebben gegeten in een supergoed restaurant, in Nederland zou je hier ongeveer 50 euro betalen voor hetgene wat ik had gegeten, hier was het ongeveer 8(!) euro! Dat is nog eens leuk!
De volgende dagom 04:00opstaan voor een vulkaanhike. Nooit eerder een hike gedaan en zeker nog nooit op een vulkaan, dus was benieuwd of ik het vol zou houden. Deze hike was ook nog eens 12 uur lang! De vulkaan die ik heb beklommen is de Acatenango vulkaan, bijna 4000 meter hoog en de laatste uitbarsting was in 1972.
Toen we werden opgehaald regende het hard.. Als dit maar goed komt. Maar bij aankomst scheen het zonnetje en was het gelukkig droog. De hike kon beginnen! Het eerste deel was door weiland, daarna begon het al wat zwaarder te worden omdat de grond los was. Daarna was er een stuk met vooral bomen en planten, dit was fijn omdat er daardoor ook veel schaduw was. Maar uiteindelijk wordt het steeds droger, dorre bomen en uiteindelijk geen bomen meer. Het werd zwaarder en zwaarder. Het was steil, soms was de grond los, geen schaduw. De laatste kilometer had ik het erg zwaar. Weinig lucht, geen schaduw en je lichaam wordt moe. Om de zoveel meter moest ik stoppen en 200 meter voor de top wilde ik bijna opgeven. Maar ik was er bijna!! Ik moest door en gelukkig had ik nog een kleine beetje energie en nadat de gids zei dat ik er echt bijna was kon ik ook die laatste 200 meter klimmen en klauteren! De top is bereikt!!! Wat een uitzicht, echt wel een beloning na een zoveel uur durende en zware hike! Op de top hadden we lunch, tortilla's natuurlijk! En dus een prachtuitzicht, je kon vanaf hier ook de buur-vulkaan zien die wel actief is, zo af en toe kwam en een dikke rookpluim uit. Tof om te zien, we deden na de lunch een rondje krater om daarna aan de afdaling te beginnen. Een hoop glijden door het losse grond, maar eens stuk gemakkelijker dan de laatste meters omhoog gelukkig! Langzaamaan kwamen de bomen weer inzicht, goed op alle wortels letten! Je gleed zo gemakkelijk uit. We moesten wel een beetje opschieten om voor het donker beneden te zijn. Onderweg kwamen we veel mensen tegen die naar boven gingen, die verblijven dan de nacht daar, ook gaaf.
Eenmaal beneden kregen we we een heerlijk ijskoud biertje, die had ik wel verdiend vond ik zelf! We werden terug gebracht naar het hotel. We zouden nog op stap gaan, maar kapot dat ik was! Ik ben gaan douchen en binnen drie seconden sliep ik denk ik ook wel! Jemig wat een dag!
Morgen een relaxdag en dan naar Panajachel! Eén nacht in een hotel en daarna een nacht bij mensen thuis!

Rio Dulce - indrukwekkend en relaxed!

We verbleven in Parque National Rio Dulce. Dit park kun je bereiken met een bootje. Het is gelegen in een jungle achtige omgeving. Weer heel anders dan Flores, maar wel weer gelegen aan een meer. Er zijn allemaal kleine huisjes, met beneden een badkamer en boven 2 slaapkamers. In 1 van de 2 slaapkamers lag er een schorpioen in 1 van de bedden, na dit gevonden te hebben besloten we om met z'n drieën in 1 kamer te slapen. We hebben de bedden goed afgesloten met een muskietennet en na een goede bedinspectie konden we veilig gaan slapen.

De volgende dag vroeg op voor een kajaksessie om apen te spotten. De kleuren van de lucht waren mooi zo vroeg! Na ongeveer een half uur kajakken (goeie work out zo vroeg in de morgen) kwamen we aan bij de plek waar veel Hawwler monkeys zijn. Je kon ze van veraf al horen! We hebben er een aantal gezien.
Hierna gingen we met de boot naar de markt om spulletjes te kopen voor een school/opvang voor kinderen die we hierna zouden bezoeken. We kregen te horen wat ze nodig hadden. We hebben vooral veel ondergoed, melkpoeder en groente voor ze gehaald. We kregen een rondleiding, heel indrukwekkend om te zien hoe de meeste kinderen daar ook wonen. Grote slaapzalen met stapelbedden, niet echt de omgeving waar kinderen horen op te groeien. Triest om te zien. Maar stukken beter dan waar ze thuis woonden. Hier krijgen ze in iedereen geval 3 keer per dag eten. Wel elke keer bonen met rijst, maar heel soms vlees en groente! Wat voor hun dus heel speciaal is! We kregen klaslokalen te zien, een knutselwerkplaats waar je ook spulletjes kon kopen die ze hadden gemaakt en ze hebben een eigen kliniek. Een van de klassen had Engelse les waar ze een liedje leerden over het eten van appels en bananen. Een grappig liedje wat wat de hele dag in je hoofd blijft zitten. Maar ook wel weer raar, een liedje over leren appels en bananen terwijl ze dit eigenlijk nooit eten. Daarna was het speeltijd! Superleuk om met die kinderen te spelen en ze wilden heel graag foto's maken en hun zelf zien op de camera. Zo indrukwekkend maar zo mooi om te zien hoe blij de kinderen zijn, terwijl deze omstandigheden ook niet geweldig zijn. Toen we de school verlieten werden we uitgezwaaid door een grote groep kinderen! Dit is heel wat anders dan de scholen in NL!
Hierna verder met onze tocht, we gingen een waterval bezoeken die natuurlijk verwarmd is. We werden er heen gebracht in een kar achter een trekker. Als ware kampioenen ;)
Ik had veel drukte verwacht bij de waterval, maar er waren denk ik 8 mensen. Heerlijk! Snel het water in! Het water was lauw maar de waterval zelf was denk ik zo'n 38-40 graden. Zó lekker. Dit is nog eens wat anders dan Fontana! Één van de lokale jongens die de waterval ook bezocht bracht ons naar de plek waar ze modder hadden waarmee je je in kon smeren. We moesten een stukje klimmen en lopen om er te komen. Daarna door een hele hete plas om bij het modder te komen. Hiermee mezelf ingesmeerd en laten drogen. Ik voel me herboren na de waterval en de modder!
De CEO had een superlekkere guacamole gemaakt die we kregen als lunch.
Het kajakken, het zien van de apen, het indrukwekkende van de school en de kinderen en het ontspannen bij de waterval! Wat een dag!
Na deze dag en een avondje spelletjes doen snel in slaap gevallen, morgen naar Antigua. Hier heb ik inmiddels het één en ander over gehoord wat me erg nieuwsgierig maakt!