SanneTorenbosch.reismee.nl

Costa Rica, Santa Teresa. Pura Vida & Hang Loose!

Na het reizen om de 2,3,4 dagen van Mexico, door Centraal Amerika, naar Costa Rica besloot ik een tijdje op dezelfde plek te blijven. Even tot 'rust' komen. Santa Teresa is het geworden! Dit ligt op een schiereiland boven in Costa Rica.

In eerste instantie zou ik hier 10 a 12 dagen blijven, daarna wilde ik de oostkust van Costa Rica zien en misschien nog het noorden van Panama (Bocas del Toro) bezoeken.
Maar ik stelde mijn plannen zo vaak bij en uit dat het 25 dagen Santa Teresa werden en daarna tijd werd om naar NY te vertrekken!
Maar ik heb geen moment spijt gehad dat ik hier meer dan 3 weken ben gebleven, wat heb ik genoten in Santa Teresa! Waarom?
Costa Rica; een fantastisch land! De natuur, de jungle en de dieren, het strand, het eten en drinken, de mensen (Tico's). Noem maar op, een land om nog een keer naar terug te gaan. En de relaxte cultuur in en om Santa Teresa, wauw!
De "Pura Vida" mentaliteit; wat het "Pure leven" betekent. Ik hou ervan! Je hoort deze twee woorden de hele dag, wanneer mensen elkaar zien of als gedag, tijdens gesprekken. En ze leven hierna, ze hebben de gedachte dat dingen altijd erger kunnen. De positiviteit van de tico's, zo fijn!En in deze mentaliteit meegaan was heerlijk en geen probleem voor mij.
Het weer; het regenseizoen mag dan wel zijn begonnen, mij hoor je hier niet klagen. Hier is het nog aardig droog voor het seizoen, zo af en toe een kort (soms heftig) buitje, maar niets vergeleken met andere plekken in Centraal Amerika. Supermooi weer gehad.
Strand; dat is hier mooi! Zowel zand als schelpen, palmbomen, zon. En het is low season, daardoor weinig mensen op het strand. Lekker lezen in het zand, naar de zondondergang kijken, lopen langs het water, kijken naar de surfers, ik vermaakte me goed! Op Playa de Carmen, Bananabeach heb ik veel zonsondergangen gekeken, Playa Santa Teresa is het mooiste strand en erg populair onder surfers, de golven zijn daar vaak het beste, super om naar de surfers te kijken. Ongelofelijk hoe goed sommige zijn en maar op hun board kunnen blijven staan. Playa Hermosa is ook een mooi strand en daar heb ik elke keer gesurft.
Zonsondergang; mijn favoriet! Elke dag weer een prachtige zonsondergang, de mooiste kleuren, genieten! En soms netzo lang blijven zitten totdat de heldere hemel gevuld is met heel veel sterren! Met al dit moois, dan voel je je gelukkig, ik althans.
Surfen; heb ik gedaan! Fantastische lessen gehad van Amit en 'zijn jongens' (Del Soul Surfschool). Super enthousiast! Deze jongens heb je nodig om een feestje van je surfles te maken. En lukt het even niet dan moet je bij de volgende golf "F*ck the wave" roepen volgens Amit. En ja, het helpt! Net dat beetje extra vertrouwen in jezelf. Ik wist niet dat ik surfen zó leuk zou vinden! Hang Loose baby!
Watermeloensmoothie; Smoothies, die kun je hier overal krijgen. Van simpele met water en 1 soort fruit tot energysmoothies met superfood. Naast de watermeloen waren er genoeg andere smaken, die ik ook wel heb geprobeerd maar dit is toch wel mijn favoriet! Helemaal na een surfles! Volop zon, sporten en zout water = dorst. Heerlijk verfrissend en dorstlessend.
Hostels; ik heb hier in 3 hostels geslapen. The Sittingbull was oke, aan de hoofdstraat en vlakbij Bananabeach, maar niet echt gezellig. Casa Zen is een rustig hostel, mensen van alle leeftijden verblijven er en vooral voor de Yoga. Dan kun je je wel een beetje indenken wat voor een soort mensen daar komen. Het was leuk, maar te rustig voor mij. Gingi hostel 7 was mijn favoriet en heb ik hier uiteindelijk de meeste nachten geslapen. Een prima hostel, grote tuin met hangmatten, een plein waar je kon poolen, basketballen, tafeltennissen en tafelvoetbal kon spelen. Maar vooral de gezellige avonden, met elkaar drinken, kletsen en muziek luisteren,veel leuke mensen ontmoet en super gezellig. En in de hostels kon ik weer zelf koken, af en toe wel improviseren aangezien ze hier andere producten hebben. Maar het was leuk om weer te koken! En de eerste maand heb ik alleen in restaurants gegeten, op een gegeven moment ben je daar ook wel klaar mee.
Yoga; was leuk, maar niet echt mijn ding. De anderen konden makkelijk van de ene positie in de andere positie komen. Maar ik had er wat meer moeite mee. En hoe kunnen ze van me vragen om een 'mountain' te zijn... Doe mij maar een voetbaltraining. Wat een spierpijn heb ik gehad na de eerste yogales.
Empanadas; van Casa del Mar! Goddelijk! Dit zijn gevulde bladerdeeghapjes. Onderweg van Mexico naar Costa Rica had ik ze twee keer op straat gekocht, niets bijzonders. Geen smaak. Vieze kleffe dingen. Maar deze.. Hmm! Complimenten! Ik ga ze zeker thuis proberen te maken. Als het niet lukt, dan moet ik maar terug ;)
Natuurlijke pools; door de vele rotsen ontstaan er op sommige plekken op het strand 'natuurlijke pools' waar je lekker in kunt dobberen. De ondiepe pools worden ook nog lekker verwarmd door de zon! Gratis spa :)
Fresca / Vodka; Astrid en mijn favoriete mix. Lekker en goedkoop! We hebben zelfs onze eigen mix bekers gekocht, die ik nu als souvernir mee naar huis heb genomen.
Honden; die lopen hier óveral los, mijn angst voor honden is in ieder geval een stuk minder geworden. Sommige dagen kwamen ze gezellig bij je liggen op het strand. En liepen uiteindelijk mee naar je hostel. Één keer hebben we twee honden terug gebracht naar het strand, maar ze lagen een half uur later gewoon weer voor de deur. Trouwe beesten :)
Paarden; lopen hier ook los. Over straat en over het strand. Mooi om te zien. Er liepen ook altijd 2 witte paarden samen, maar waar de prinsen waren...
Krabben; komen 's avonds tevoorschijn. Lopen dan met z'n allen over de weg. Suïcid crabs noemden we ze, blijkbaar vonden ze het leuk om geplet te worden want om de paar meter lag er weer een dooie krab.
Apen; brullen hard, maar zijn zo leuk om te zien! Elke keer weer een verrassing als je er één ziet. Vooral als ze een baby aapje bij zich hebben. Smelt.. Een keer, na een surfles, lag er één op straat, hij had zichzelf geëlektrocuteerd. We dachten dat hij dood was, maar begon toch opeens te bewegen toen we dichterbij kwamen. Met Amit, die opeens veranderde in een man met een heel klein hartje, besloten we hem mee te nemen. Maar toen we hem wilden pakken kroop hij toch zelf, zwalkend en plassend, naar de kant. En probeerde daarna weer in een boom te klimmen. Zó zielig. We besloten om hem daar te laten. Maar hopen dat het goed is gekomen.
KiKa en La Lora; dé twee populairste bars in Santa Teresa. Kika heeft vaak live muziek en sluit rond 12 uur. Hierna gaat iedereen de straat op om te drinken en te praten. Langzaam gaat iedereen naar La Lora. Een bar met een grote dansvloer en een buitenplein. Heel gezellig en wat wordt er veel gedanst!
Raggeanight; op donderdagavond, eersteen bezoekje aan Kika voor live muziek daarna na La Lora voor raggeanight. Ik zou dit van te voren niet denken, maar super gezellig en veel gedanst! Ik? Ja..
Taphouse; ook een leuke bar, met speciaalbier en cocktails. En sommige zaterdagen een afterparty op het strand! Super!
Lopen; heel veel! Aangezien het hier één lange straat is. Met aan het ene uiterste meerdere winkels bij elkar en de bank en aan de andere kant de surfschool. Maar lopen is gezond :) En voor de afwisseling de ene keer over het strand en de andere keer over straat.
Ay Vamos; van J Balvin, hét nummer van mijn reis. Werd vooral in Gingi's vaak afgespeeld en hij blijft goed!! Who knows van Protoje, Gyal you a party animal van Charly Black en Lifestyle van Rich Gang zijn ook favorietjes geworden. Opeens een spotify lijst met zulke nummers!
Shjanne; aangezien bijna niemand mijn naam normaal, zelfs niet na 6 keer opnieuw zeggen, kon uitspreken werd ik vaak zo genoemd of Blondie, die was makkelijker!
Voetbal; één wedstrijd op tv gezien, finale wedstrijd (Herediano - Alajuelense) met een penaltyreeks. Dramatisch... Er werden er zoveel gemist. Ook een wedstrijd gezien van twee plaatselijke teams. Ze spelen heel anders dan in Nederland. Wat het precies anders maakt.. Misschien wat minder volgens een systeem en liever?
Dat tot rust komen in Santa Teresa in niet helemaal gelukt, maar wat voelde ik me daar goed en gelukkig! Helaas komt er ook hier een einde aan! Voelde me wat minder blij bij vertrek. Maar eenmaal in New York zal ik me wel wat beter voelen hoop ik. Nieuwe indrukken daar, ben benieuwd!

Reacties

Reacties

marian

daar wil ik heen!!!!!!

Ellen

Hoe is het met je been?

klaasje

wat weer een prachtig verhaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!