SanneTorenbosch.reismee.nl

Hué

Na Halong Bay gingen we onze backpacks halen en snel even douchen omdat we die avond met de nachttrein moesten. We bleken minder tijd te hebben dan we dachten, dat gebeurt ons anders nooit...

Met de taxi gingen we naar het treinstation en we konden gelijk de trein in. We rijden vannacht van Hanoi naar Hue, een ritje van 19:30 uur tot ongeveer 08:45. Best lang dus, dus we waren benieuwd hoe de coupes eruit zouden zien. Dat bleek hartstikke mee te vallen, 4 bedjes in een nette ruimte. De bedden waren ook langs genoeg voor Jorrit, dus slapen zou hier vast beter gaan vergeleken met de nachtbus. Voordeel was ook dat er 2 rustige Franse mensen bij ons in het coupe zaten, verderop in de trein hadden mensen het zo te horen minder getroffen. We dronken even wat en nadat ik een film had gekeken ben ik gaan slapen, ook Jorrit viel daarna snel in slaap. 's Nachts ben ik paar keer wakker geworden van het geschud van de trein, maar heb een hele goede nacht gehad. Dit is best voor herhaling vatbaar.

Aangekomen in Hué zijn we met de taxi richting het centrum gegaan om daar ergens te gaan zitten om een slaapplek te boeken, want die hadden we nog niet. Het werd het Thân Thiên Friendly Hué hotel. Supernetjes en zoals de naam al zegt heel vriendelijk personeel. Het hotel ligt in het drukke gedeelte van de stad maar net buiten de drukste straten.

Na inchecken en douchen zijn we over de Parfumrivier gelopen richting Hué is Tu Cam Thanh; de Verboden stad. Vroeger van de Keizerlijke familie, nu toegankelijk voor iedereen. Leuk om te zien, maar misschien volgende keer toch wat informatie van te voren lezen. We namen de taxi terug naar het hotel om vervolgens te gaan eten bij La Carambole, een aanrader. Het is wat gericht op het westen, maar je kan er ook Vietnamees eten krijgen. Ik ging voor de springrolls, Jorrit at een stokbroodje. Heel lekker, de prijzen lagen wel iets hoger qua eten. Maar nog niet duur.

Hué heeft een hele gezellig sfeer. En zijn paar straatje met leuke barretjes. Daar moeten we vanavond maar even heen :)

's Avonds aten we bij een heel gezellig en leuk uitziend restaurant, The Rustic Kitchen. Een plek waar je kan eten, maar ook wat kan drinken, kan poolen of andere spellen kunt doen. De inrichting was ook heel leuk, wat ideetjes op gedaan ;) Ik ging hier voor de kip curry, Jorrit nam een burger.

Na een potje poolen, helaas geen winst voor mij, gingen we verderop in de straat kijken. Overal hing een gezellige sfeer, veel backpackers. Volgens internet schijnt Hué puur een tussenstop voor velen te zijn, wat ik ook snap qua meeat logische route. Maar dit viel echt niet tegen!

We hebben nog wat gedronken bij 2 andere kroegjes (Why not en Tipsy) en zijn weer richting hotel gelopen.

We moesten onze spullen nog pakken, omdat we de volgende nacht in een andere kamer moesten en de volgende dag ook vroeg op moesten voor de DMZ tour. DMZ staat voor Delimitarized Zone, een gebied midden in Vietnam wat eerder Noor en Zuid Vietnam scheidde.

We begonnen de route in Hué, met als eerste stop de Dakrong brug. Het begin van de Ho Chi Minh Trail, die meerdere malen gebombardeerd is.

Onderweg zagen we Rock Pile, een belangrijk punt voor de Amerikanen. Het was alleen per helikopter bereikbaar en werd onder andere gebruikt als observatie post.

We hebben de Hien Luong brug gezien, gebouwd door de Fransen in de jaren 50, wat later de grensovergang tussen noord en zuid Vietnam werd. De brug is ook verdeeld in twee kleuren.

Wat we het liefst willen zien, vooral Jorrit, waren de Vinh Moc tunnels. Deze tunnels zijn gebouwd door de mensen die in Vinh Moc woonden, om te schuilen tijdens de Amerikaanse bombardementen. Zo bijzonder om te zien, de tunnels zijn Laag en klein. Sommige plekken waren denk ik zo'n 1,50 hoog. Bijzonder was dat ze ook verschillende ruimtes hadden uitgegraven. Zo was er een 'verloskamer', dit was een uitgegraven zijtak van de route. Zo'n ruimte was ongeveer 3-4 vierkante meter. Verder waren er familiekamers, die ook zo klein waren. Daar zaten soms 4 mensen in, dichtbij elkaar. Staan kun je er niet.

Als laatste hebben een oude marinebasis gezien, hier stonden nog vliegtuigen en tanks. Mooi om te zien hoor. Ook waren en bunkers en de originele airstrip nog te zien.

's Avonds aten we in een bar dat hoe 'toevallig' ook DMZ heette. Daar werd voetbal uitgezonden, helaas won de club uit Rotterdam.

Morgen naar Hoi An! Ben benieuwd!

Harry

FEIJENOORD

Marian

Fijn, ook nog een stukje geschiedenis naast de lekkere verhalen wat jullie eten. Dank je :-)

Wieny

Mooie dingen maken jullie mee, en jullie zien veel! Leuk hoor????
Liefs ???? Mama Wieny

jan w

hoe bijna noot te laat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!