SanneTorenbosch.reismee.nl

Guatemala - Tikal en Flores

Guatemala! Flores

Vroeg (05:15) opstaan om naar Guatemala te gaan, geen idee hoe dit land is!
Onderweg naar Flores hadden we een tussenstop in Tikal. Tikal staat bekend om de Maya ruïnes. Waarschijnlijk zijn de Maya's zich daar gaan settelen voor de grond en het hout om daar producten van te maken. In 200 jaar hebben ze veel tempels gebouwd en ceremoniële gebouwen. Tikal werd een belangrijke religieuze, culturele en commerciële plaats voor de maya's. Ze bouwden eerst de Great Plaza, later bouwden ze daar tempels omheen. Er is daar nog veel van intact. De 2 grootste waren van de koning en zijn vrouw. Ik heb daar twee tempels beklommen, best een opgave met hoge temperatuur. Tempel IV staat bekend als een hoogtepunt en inderdaad, je moet wat treden op, maar wat een uitzicht!
Onderweg ook uitleg gekregen over dieren en planten/bomen. En wat me vooral interesseerde was de medicinale werking van sommige planten. Én de eerste apen gespot! Hier de spider- en de hawwlermonkey gezien en gehoord!
Flores is een stad waarbij het oude gedeelte een eiland is gelegen in een meer, Petén Itzá. Bereikbaar via 1 weg vanaf het vaste land. Wij verblijven in Hotel La Casona de la Isla. Een mooi hotel met zwembad en gelegen aan het meer. Er zijn hier een hoop toeristische winkeltjes die dezelfde gekleurde spulletjes verkopen. In de avond waren er kleine kraampjes met eten én taart! Hier uiteraard erg van genoten!
In de ochtend bij een superchille koffiebar ontbeten. Lekker ontbijt en hele goede koffie! Van buiten leek het heel klein, maar het wat een grote, gezellige bar met een supermooi terras buiten én aan het meer gelegen waardoor je een mooi uitzicht had.
Na het ontbijt vertrekken we naar Rio Dulce!

Eco Lodge - San Ignacio, Belize

Belize - San Ignacio

Na een boottocht om weer naar het vaste land te gaan en het mooie en relaxte Caye Caulker te verlaten, vervolgden we onze reis in een chickenbus.
Er loopt steeds iemand door de bus waaraan je je busreis kunt betalen, die loopt dus steeds van voor naar achter in een extreem volle bus. Het gebeurt zelfs dat hij via de achterkant van de bus naar buiten gaat over het dak heen gaat zodat hij daarna via een luik weer voorin de bus is. Goed systeem ;)
Na 4 uur reizen kwamen aan bij de eco-lodge (The Trek Stop) naast het plaatsje San Jose Soccotz. Er zijn hier allemaal kleine cabins, de meeste zonder douche en wc maar ik had geluk en had één mét! (Nou ja een wc, een box met een gat zonder stromend water. Je moest houtvezels gebruiken). Zo'n huisje staat midden in de natuur wat ik ook merkte ín het huisje. Bij binnenkomst keek een klein bruin muisje me aan, die zich in een hoekje had verscholen. Ook nadat ik de gordijnen dicht deed kwamen er 2 tevoorschijn, die zichtbaar meer schrokken van mij dan ik van hun. Maar heb er heerlijk geslapen, zuurstof en stilte werkt goed!
De 1ste dag heb ik Xunantunich bezocht, ook weer een plek waar een Maya dorp was. Om er te komen moest je de Mopan rivier over met een pond. Xunantunich bestaat uit 6 pleinen en 25 tempels en paleizen. De hoogste kon je beklimmen, het waaide en er zijn nergens hekken. Dus dat was best spannend op het hoogste punt. Mooi uitzicht. En op die plek heb ik de eerste brulapen gehoord wat meer leek op een Jurassic Park geluid. Jemig wat een volume!
Ik had de 2e dag behoefte aan een relaxdag. Wat langer geslapen, de tijd genomen voor ontbijt (bananapancakes!). Ik heb wat rondgelopen en frisbeegolf gespeeld met 2 meiden. Leuk was dat!
Bijzondere ervaring zo'n eco-lodge na op Caye Caulker te zijn geweest, compleet anders! Morgen naar Guatemala!

Caye Caulker, Go Slow!

Belize
Caye Caulker staat bekend om de prachtige uitgestrekte koraalriffen (deop één na grootste rif van de wereld, 256 km lang) enthe great blue hole. Superplek om te snorkelen en te duiken.
Het is dé plek wat al jaren bovenaan mijn verlanglijstje staat, maar waar je niet zo 1,2,3 heen gaat als je een korte vakantie hebt. De filmpjes die ik heb gezien, de verhalen die ik heb gelezen, dit moet prachtig zijn! En ik ben er!
We moesten vroeg op staan in Playa del Carmen om naar Belize te reizen. Het eerste deel was met een touringcar. We waren er al voorbereid dat het heel koud zou kunnen zijn in de bus. Dus vest aan! En inderdaad het was koud!
Onderweg een beetje geslapen en van het uitzicht genoten. Na deze koude busrit moesten we overstappen op een chickenbus. Dit zijn oude Amerikaanse schoolbussen, leren bekleding, geen airco, vol met mensen! Soms een heel gezin op één bankje. Gelukkig konden we zitten, we moesten hier nog paar uur mee reizen. Dit was heel iets anders dan de touringcar, warm en plakkerig! Maar het heeft ook wel wat.
Aangekomen op het busstation hadden we nog een korte taxirit naar de boot die ons naar Caye Caulker zou brengen. Ik dacht dat dit een grote boot zou zijn maar het was en speedboot waar denk ik zo'n 30 mensen op zaten. Dus met volle vaart gingen we richting het eiland. Hoe dichterbij we kwamen, hoe mooier de kleuren van het water werd. En er werden dolfijnen gespot die ik helaas tot 2 keer toe heb gemist.
Zodra je 1 voet op het eiland zet voel je gelijk de relaxte sfeer! Zo fijn! We verbleven in het hotel China Town. (Veel chinezen hier, die vooral de supermarkten runnen.) Prima hotel! Alle eetgelegenheden zijn ook superrelaxed! De eerste avond aten we in een restaurant met schommels aan de bar en alles in zo kleurrijk. Andere eetgelegenheden bestaan gewoon uit een barbecue en een terras, net of je bij iemand thuis komt eten. Supergezellig en lekker eten!
Caye Caulker bestaat sinds er een orkaan is geweest uit 2 gedeeltes, waar de orkaan langs is gekomen heet The Split. En op dat punt is er een bar en komen veel mensen samen om wat te drinken, 's avonds kun je daar een prachtige zonsondergang zien. Waar ik dus ook een serie aan foto's heb gemaakt.
De tweede dag in Caye Caulker gingen we snorkelen. We gingen met een boot met twee super relaxte raggeamannen. De snorkeltocht hield in dat we op 3 plekken stopten om te snorkelen. Bij de eerste plek zag ik er een beetje tegenop om in het water te springen, maar de temperatuur van het water was zo goed! Heel anders dan in Nederland. Na paar meter snorkelen gelijk een haai gezien. Supervet! De gids wees steeds dingen aan en kwam dan bovenwater om er het een en ander over te vertellen.
Bij de tweede stop gooiden ze eten in het water, waar ongeveer 8 haaien en andere vissen en roggen op af kwamen, super om daar tussen te snorkelen! Je blijft maar om je heen kijken naar al het moois.
Op de 3e plek was er veel koraal te zien, best diep maar het water was zo helder. Daar heb ik ook weer schildpadden gespot, wat een mooie beesten. En hoe ze zich bewegen, zelfde ritme als hoe de Belizianen zijn!
's Avonds ging ik met 2 meiden naar de Raggeabar, 1 van de populairste bars daar. Hoe de meiden daar dansen... Respect! Die bewegingen, hoe ze het doen, ik weet het niet.
De volgende dag heb ik een fiets gehuurd om het eiland te verkennen. Één deel van het eiland bestaat uit mangroves, veel ruimte, stilte en grote huizen met eigen strandje. Heel anders dan het centrale deel van Caye Caulker. En daar fiets je dan op één van de mooiste eilanden die ik ken, wat kun je jeop zo'n moment gelukkig voelen!
Ik kan het blijven zeggen, maar het is hier zó mooi! Een plek om nog een keer naar terug te gaan! De volgende bestemming is San Ignacio, waar we verblijven in een Eco Lodge.

"Welcome to Mexico'

"Welcome to Mexico"

Ik ben er! Na 2 dagen met weinig slaap schrijf ik mijn eerste verhaaltje aan de andere kant van de wereld.Zondagnachtzijn we rond03:30vertrokken. Pap, mam en Rutger brachten mij naar Dusseldorf. Mijn vliegtuig vertrokom 08:50. De zenuwen begonnen onderweg toch wel te komen! Na 1 drankje op het vliegveld heb ik afscheid genomen van mijn ouders en Rutger. Het gaat beginnen!!
Onderweg heb ik me goed vermaakt met slapen, muziek luisteren en series/films kijken. Ik had wat kaartjes in mijn tas die ik pas mocht openen in het vliegtuig, wat een lieve woorden stonden daarin. Thanks!
De vlucht was goed en voor mijn gevoel wat het snel gegaan.
Op het vliegveld aangekomen nog wat formaliteiten. Stempel in mijn paspoort en 'Welcome to Mexico'! Wiehoe!
Wachtend op mijn tas liepen er mannen rond met een hond die aan alles en iedereen ging ruiken. En ja.. bij mij sprong hij tegen mijn rugzak. Een teken dat er 'iets' in mijn tas kon zitten. Oh my, er schoten een paar afleveringen van Border Security door mijn hoofd en zag mezelf al even zo'n hokje in gaan. Maar ik wist dat ik niets bij mij had, dus maakt me niet teveel zorgen. Het bleek dat er nog een geurtje aan mijn tas zat van een sandwich met kip die ik in Düsseldorf had gekocht. Gelukkig! Geen vragen verder, ik kon door.
Om ongeveer 4 uur plaatselijke tijd kwam ik aan in Playa del Carmen, daar werd ik afgezet ergens bij mijn hostel 'Bendito Rancho'. Leuke plek. In het centrum, niet ver van het strand, hier moet ik me wel vermaken. Spullen gedumpt, een snelle verfrissende douche en na een kleine stop bij een (gigantische Marktkauf achtige) supermarkt naar het strand! En dit is toch iets anders dan de Europese stranden die ik tot nu toe heb gezien. Supermooi!
En dan lig je daar op het strand kilometers van huis, ik had daar toch wel een klein trotsmomentje.
Ik ben vroeg gaan slapen, was toch wel aardig kapot na zo weinig slaap de afgelopen dagen. Gelukkig had ik een prima bed!
De volgende dag had ikom 6 uureen meeting voor de tour. Tot die tijd Playa del Carmen verkend en genoten van al het goede hier.
Om 3 uurging ik me inchecken bij Ko'ox City Garden Hotel, waar ik twee nachten verblijf. Tijdens de groepmeeting bleek dat er nog maar 1 andere gast was ingecheckt. De rest kwam later aan. Met hem en de CEO gingen we naar een martini-bar. Voordat we gingen eten zijn we nog even langs het hotel gegaan om te kijken of er meer mensen waren ingecheckt. Inmiddels waren er 3 anderen. Met z'n 6en gingen we eten, ik denk dat het erg leuk kan worden met deze groep.
Woensdag; vandaag zijn we naar Tulum geweest. Dit is een oude Maya stad die aan het water ligt op een hoge klif. Tulum hadeen religieuze en een handelsfunctie in de Maya tijd omdat land- en zeeroutes daar samen kwamen.Altijd interessant om te zien zoiets en het uitzicht vanaf de klif was erg mooi.
Hierna gingen we naar een cenote, wat grot met water betekend. Deze cenote heet Cenote Calaveras, hier kun je snorkelen en duiken. Het zag er echt supermooi uit en het water was zó helder. Op de diepere en donkere plekken in de grot waren duikers met zaklampen wat echt een super mooi effect gaf.
Na een lunch gingen we naar een strand om een schildpadden te spotten! En ik heb er paar gezien! Wauw, hoe ze zich door het water bewegen is echt super om te zien.
Terug in Playa del Carmen gingen we naar een supermooi restaurant (Fushion) op het strand. Lage tafeltjes, blote voeten in het zand, lekker eten en drinken. Ultiem vakantiegevoel, I like it!
De volgende dag ging de wekkerom 04:50om naar Belize te gaan! Eén van de landen die ik echt persé wilde zien tijdens mijn reis en waar ik al jaren naar toe wil. Het is een lange bus reis van Playa del Carmen naar Caye Caulker, één deel met een touringcar en een deel met wat de minder comfortabele chickenbussen. Maar dit heb ik er zeker voor over!
Ik vermaak me hier prima, sta versteld van de supermooie dingen die ik zie! En ben heel benieuwd wat ik nog krijg te zien!
Adios en 'tot in Belize'!

30 Maart

30 Maart! 1 van de 2 data waar ik lang naar heb uitgekeken. De eerste dag van mijn verlof! Over exact een week zit ik al in het vliegtuig naar het oh zo mooie en warme Mexico. Tenminste wat ik van de verhalen en foto's van internet moet geloven, dat ik het bijna zelf mag ondervinden is een heel fijn idee!

Heel gek voelde het vanmorgen dat ik niet naar De Vuursteen hoefde en dát dus 3 maanden niet! Hoe lief mijn collega's allemaal ook zijn, ik ga ze ook zeker wel een beetje missen, maar om 3 maanden niet de verplichting te hoeven hebben om te werken... Heerlijk vooruitzicht.

Nog één week om de laatste dingetjes te regelen en mijn tas in te pakken. Een hoop kleine dingetjes, merk ik nu, maar toch nog wel wat werk! Beetje stress, maar komt vast goed!

Ik tel de dagen af!

6 APRIL IS HET ZOVER!

Al een tijdje dacht ik erover na om een reis te maken. Ik ben trots op mezelf dat ik eindelijk de knoop heb doorgehakt om het ook daadwerkelijk te gaan doen!

Waar wil ik heen? Wil ik alleen, met een bekende of met onbekenden? Kan ik genoeg sparen?Maar wat moet ik met mijn werk? Allemaal vragen die na mijn besluit opborrelden.

Als eerste besloot ik op mijn werk te vragen of het een mogelijkheid was om onbetaald verlof op te nemen. Na overleg heb ik toestemming gekregen voor de aangevraagde 3 maanden! Dit was een heel goed begin!

Het leek me heel leuk om richting Nepal/Tibet te gaan, maar na heel wat zoeken op internet, avondjes filmpjes kijken, elke zondag 3 op reis en andere reisprogramma's begon Midden-Amerika mijn aandacht te trekken! Die 2 combineren zou lastig worden en ik moest van mezelf een keuze maken om verdere plannen te maken. Midden-Amerika it is!

Ik ben gaan zoeken naar wat ik daar precies wilde doen en welke landen/plaatsen/gebieden ik sowieso wilde zien. En jemig, wat staat internet hier vol mee. Sommige avonden zat ik zo lang achter de laptop dat ik niet meer wist wat ik precies aan het zoeken was. Uiteindelijk heb ik besloten om het eerste deel van mijn reis met een groep te reizen. De reis die ik uitgezocht heb begint in Mexico en eindigt in Costa Rica. Daar blijf ik dan nog een paar weken, nog niet echt plannen gemaakt voor de tijd die ik daar ben wat nog best spannend is voor iemand die het liefst alles geregeld heeft. Maar ik begin steeds meer aan het idee te wennen! Terugweg vlieg in nog via New York, waar ik nog 4 dagen verblijf.

Ik wil nu alvast de mensen bedanken die mij hebben geholpen met uitzoeken/boeken etc, tips hebben gegevens, spullen hebben uitgeleend en vooral die wat mental support hebben gegeven!

En jemig wat heb ik er zin in!!