SanneTorenbosch.reismee.nl

Geen Manana, Manana in New York.. Even wennen!

New York

Vanaf San Jose AirPort vloog ik via Fort Lauderdale naar New York. De plek verlaten waar je het zo goed hebt gehad is niet leuk en New York is een behoorlijk anders dan het relaxte van Santa Teresa.
De vlucht naar New York was in de avond en het was helder tijdens het landen waardoor je New York prachtig kon zien vanuit de lucht. Wat een hoge gebouwen en heel veel lichtjes, het leek haast niet echt.

Om 23:00kwam ik ongeveer aan en met een taxi ging ik naar een One Boutique hotel 20 minuutje vanaf het vliegveld. Wennen een kamer alleen, een (heerlijke) warme stortdouche en geen jungle geluiden om je heen. En wat een heerlijk bed, de volgende dag bleef ik het liefst nog even liggen maar omdat ik alle tijd in NY nodig had toch maar opgestaan. Ben eerst ontbijt gaan halen in de wijk, één en al Chinees. Leuk om te zien, zou haast denken dat je niet in Amerika bent. Na het ontbijt backpack beter inpakken, dingen weggooien die ik niet meer nodig had en ruimte maken voor de dingen die ik hier ga kopen! Want geshopt wordt er zeker :)

Na het uitchecken met de metro naar hartje New York, waar ik voor de andere dagen een hostel heb geboekt. 8-10 keer zo duur als een hostel in Costa Rica, dat deed wel even pijn maar je moet er wat voor over hebben om New York te zien.

Na mijn bagage hebben gebracht ben ik na een lunch richting Grand Central Terminal gegaan, echt een supermooi station. Prachtig van binnen, hier zijn ook een aantal films opgenomen. Daar is ook een hele mooie Apple shop, die ik natuurlijk even heb bezocht. Hierna de tram gepakt richting 5th avenue. Omdat het al 's middags was besloot ik om vandaag te gaan shoppen! Onderweg heb ik een stop gemaakt bij Ground Zero, wat indrukwekkend! Twee grote monumenten op de plek waar de torens stonden en al die namen erin gegraveerd, zoveel! Het is alweer een tijdje geleden dat het is gebeurd maar volgens mij herinnerd iedereen zich nog precies waar hij/zij was toen het gebeurde. Kippenvel kreeg ik toen ik daar was. Ben eerst maar wat gaan drinken voordat ik ging shoppen. Even verwerken wat ik zojuist heb gezien.

Het shoppen wat leuk, wat een winkels! Macy's, Century 21 en natuurlijk ook H&M en Zara. Kon het niet laten om daar ook even naar binnen te glippen. In de H&M heb ik zelfs nog een trui gekocht omdat ik het toch wel een beetje koud had. Ben op zoek gegaan naar een plaats om te eten, het werd een klein ‘restaurantje” waar ik een heerlijke wrap heb gegeten. Hierna nog richting SoHo gegaan. Je kan er shoppen en mooie architectuur zien. Tegen21:00ben ik met de metro terug naar het hostel gegaan.

De volgende dag ben ik eerst gaan ontbijten bij Dunkin Donuts, moet je natuurlijk even proberen! Ik had een soort van plan wat ik vandaag wilde zien en gaan doen. Maar daar vanaf wijken kon ook. Ik ben met de metro richting South Ferry gegaan. Je kan een ticket kopen om met de boot naar het Vrijheidsbeeld te gaan. Maar je kan ook de Ferry pakken naar Staten Island, deze is gratis en vanaf de boot heb je een goed uitzicht op het Vrijheidsbeeld. Dit heb ik gedaan, het was regenachtig maar gelukkig was het zicht toch redelijk. Met zijn 93 meter hoog ook niet te missen natuurlijk. Eenmaal op Staten Island aangekomen ben ik met de eerste ferry ook weer terug gegaan. Vanaf daar naar vanaf City Hall, door een park naar de Brooklyn Bridge gelopen. De brug verbind Brooklyn met Lower Manhattan. Het is een 1825 meter lange brug en supermooi! En vanaf de brug heb je mooi zicht over Lower Manhattan. Ook Times Square, het cultureel centrum van New York, heb ik vandaag bezocht, hier zie je vooral hoge en grote gebouwen, ontzettend veel mensen en vooral de elektronische billboards zijn opvallend. Sinds een aantal jaren is dit deel ook afgesloten voor verkeer, wat wel een goed ding is. Doordat je automatisch de hele tijd, vooral hoog, in het rond kijkt heb je ook maar weinig zicht voor het verkeer. Ik kon het vandaag niet laten om langs de Mac Donalds te gaan, hier had ik al weken zin en hier natuurlijk overal een te vinden! Het werd alweer laat, de tijd gaat snel! Dus terug gegaan naar het hostel, lekker douchen en slapen.

Op de zaterdag ben ik naar 5th avenue gegaan om daar nog wat winkels te bekijken. Via daar, Rockefeller Center, St Pauls Cathedral (prachtige kathedraal!) naar Central Park gelopen. Het was mooi weer, dus een stukje gelopen in het park en in het gras gelegen. Mensen gekeken, muziek geluisterd en gelezen. En stiekem met spaanse muziek op in de zon gedroomd over strand in Costa Rica. Maar doe je je ogen open, dan is het toch een compleet anders plaatje. Wat is Central Park groot en wat een bijzondere plek! Het heeft verschillende meren, waar zelfs bootjes varen. Ook had ik door dat het een plek is waar veel huwelijkfoto’s worden geschoten. Na een breakdance act op een plein in het park ben ik doorgelopen richting het Guggenheim museum, een bijzonder mooi gebouw met moderne kunst. Ik wilde sowieso het gebouw zien en er misschien in, maar toen ik de lange rij zag besloot ik om het niet te doen. Ik vond het zonde van mijn tijd in New York. Dus daarna ben ik door wat straten gelopen en heb foto’s gemaakt. Een heerlijke dag! Ik heb sushi gehaald en wijn, hiermee ben ik lekker in de vensterbank gaan zitten van mij hostelkamer. De indrukken van alles laten bezinken en genieten van alles wat voorbij komt op straat. Het was zaterdag, had wel zin om uit te gaan, maar was ook wel aan mijn bed toe. De hostelgenoten zijn hier wat minder sociaal dan die ik gewend was. Dus het werd toch maar plan B, naar bed. Morgen mijn laatste dag in New York en in de avond vliegen.

Laatste dag New York, rustig begonnen met een heerlijk ontbijt. Incl. Costa Ricaanse koffie! Een dag om nog wat door New York te lopen. Mezelf nog getrakteerd op een Polaroid camera en nog wat souvernirtjes gekocht. Om half 3 ben ik terug gegaan naar het hostel, nog de laatste dingetjes ingepakt en gewacht op de airport shuttle. Wilde met de metro gaan, maar zo duur was de shuttle niet en het was toch wel wat meer relaxed. Mijn shuttle kwam uiteindelijk een half uur te laat, de beste man was de hele reis aan het Skypen. Erg gezellig. Uiteindelijk vergat ik te betalen op het vliegveld, ik was al binnen maar hij heeft me toch nog kunnen vinden tussen alle mensen. Ik betaald teveel, hij zei dat hij wisselgeld ging halen in de taxi. Maar, niet verrassend, ik zag hem niet weer terug. Kleine domper. Omdat ik na het afleveren van mijn tas nog tijd had kon ik buiten nog heerlijk van het zonnetje genieten. Kleine knoop in mijn maag, het einde van mijn reis. Erg blij voelde ik me niet. Het is natuurlijk heel fijn om alle lieve mensen die in Nederlands zijn weer te zien. Maar ik moet ook alle lieve mensen die in het ontmoet achterlaten en het prachtige Centraal Amerika is zo ver weg!
Mijn vlucht had een stop in Oslo, hier had ik ongeveer nog 7 uur de tijd. Op het vliegveld uitgezocht hoe ik in het centrum kwam. Was makkelijken niet al te duur, dus nog een aantal uren in Oslo gelopen. Een lekker Europees regenbuitje ervaren, in korte broek.. In de avond nog een korte vlucht naar Amsterdam, waar mijn ouders op mij stonden te wachten. Maar tegen mijn verwachting in, stonden ook Peter, Bianca en Rutger er! Superlief!! Was blij dat ik ze weer zag! Nog een stukje rijden, in Groningen Peter en Rutger afgezet. Hero weer gezien! En uiteindelijk naar huis gereden. Vol energie nog, ik ga een slapeloos nachtje tegemoet!

Reacties

Reacties

wieny

Weer mooi geschreven, mijn knoop is weg. Maar zo mooi stralend hoe jij er aan kwam lopen, met al je bagage. Blij dat ik je gezond en wel in mijn armen kon sluiten. Tja.. En aan alles komt een eind. Maar wie weet in de toekomst?

Steffannie

Voor je het weet heb je weer nieuwe uitdagingen :) heb ervan genoten om te lezen hoe je het ervaren hebt en dat je er zelf zo van hebt genoten! Jammer dat dit het laatste deel was.., dus snel weer weg dan kunnen we weer nieuwe verhalen krijgen ;) XXX

Harry

Leuke verhalen, dapper dat je ook New York in je eentje hebt bekeken. Ik ben trots op je.

marian

sanne; dank je wel voor alle mooie verhalen en welkom thuis.
toch hoop ik stiekem dat ik in de ''toekomst'' weer een stukje met jouw mee mag reizen en dan weer vanuit mijn eigen stoel. xm

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!